Peluk cucu elak ditimpa pokok



SERIAN – Demi cucu kesayangan, seorang nenek sanggup meredah air lalu memeluk dua cucunya daripada ditimpa pokok Akasia yang tiba-tiba tumbang menghala ke kawasan air terjun di Taman Rekreasi Ranchan di sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 12 tengah hari, warga emas itu, Suhartilah M. Saleh, 71, retak tulang betis kiri serta luka di kepala manakala seorang cucunya, Jasmine Nurul Ain Tavip Widodo, 12, cedera di kepala dihempap dahan pokok yang sebesar satu pemeluk lelaki dewasa.

Anak Suhartilah, Winda Hernita Sulaiman, 40, yang berada di gigi air cedera di tangan kanan terkena dahan pokok. Seorang lagi cucu Suhartilah, Resty Audina Suriyanto, 9, menantunya, Suriyanto Muchsen, 47, dan empat lagi ahli keluarganya yang lain tidak cedera.

Sembilan ahli sekeluarga itu yang berasal dari Pontianak, Indonesia yang terletak 290 kilometer dari sini singgah di air terjun itu untuk bermain air selepas empat hari melancong di sini.

Suhartilah berkata, mereka singgah di air terjun itu pada pukul 11 pagi untuk mandi sebelum bercadang meneruskan perjalanan pulang ke Pontianak.

Semasa kejadian, kata wanita itu, dua orang cucu dan menantunya mandi di air terjun itu manakala dia serta dua anak perempuannya hanya bermain di gigi air. Tiga lagi ahli keluarga Suhartilah berada di sekitar air terjun itu.

“Ketika leka bermain air saya terdengar bunyi seperti guruh dan angin kuat menghala ke arah kami sebelum saya nampak ada sebatang pokok sedang tumbang ke arah dua orang cucu saya.

“Saya terus meredah air menarik dua cucu saya ke tebing kolam lalu memeluk mereka,” ceritanya ketika ditemui di Hospital Serian di sini semalam.

Bagaimanapun, katanya, berikutan pokok itu yang rendang mereka empat sekeluarga cedera di beberapa bahagian badan terkena dahan-dahan pokok setinggi kira-kira 20 meter.

Taman Rekreasi Ranchan yang terletak enam kilometer dari bandar ini menjadi tumpuan bukan sahaja orang ramai sekitar Serian malah pelancong asing untuk beriadah.

sinar/-

Artikel Terkait