Menjana Pendapatan Di Internet

Online? Dotkom? e-Bisnes? Masyarakat kini semakin mengenali perkataan teknologi Internet. Internet adalah ruang dagangan antarabangsa, di mana anda dapat memperkembangkan perniagaan ke seluruh dunia dengan konsep kedai buka 24 jam, 7 hari seminggu, dan jualan berterusan ke pelanggan di pelbagai negara, kaum dan jantina.

Di dalam artikel ini saya akan bawa anda mengetahui beberapa tips bagaimana menjana duit melalui internet dan apa yang harus dielakkan

1. Mengaturcara Web Kedai Anda
Adakah anda mempunyai produk atau servis yang ingin dipromosi?. Tanpa mengira sama ada anda mempynyai perniagaan fizikal, atau anda seorang pekerja yang bekerja dari rumah sahaja. Kuncinya adalah membuat satu laman web secara profesional, mempromosi laman web ini melalui online atau peralatan offline, dan selalu mengemaskini isi kandungan yang berada di dalam website anda. Sekiranya anda mengambil serius dalam web kedai anda, pilihan syarikat mereka laman web patut diberikan pertimbangan sewajarnya. Pilih parti yang boleh bekerja lebih dari “mereka bentuk laman web” sahaja, dengan menawarkan anda tips yang baik dan nasihat yang berguna bagi meningkatkan laman web anda, dan kemudahan bagi penerimaan pembayaran secara online

Kebanyakan laman web yang menarik yang boleh anda hasilkan merangkumi

  • Penghantaran kek dan biskut (samada untuk hadiah atau sempena musim perayaan)
  • Pakar dalam pakaian - menjahit, menyulam, mengait
  • Perkhidmatan editor dan penulisan - Pengalihan bahasa, penulis bebas

Dengan hanya mengunakan kemahiran dan kekuatan anda, anda pasti boleh mencari sesuatu yang sesuai untuk laman web anda. Ia memerlukan bukan sahaja usaha individu, rakan anda, dan mempunyai laman web dengan pelbagai produk dan perkhidmatan untuk dipromosi.

2. Sertai program Affiliate
Mempunyai masa, dan ingin melakukan sesuatu secara online tetapi tidak mempunyai produk atau terhad untuk dijual? Atau, laman web anda hanya untuk bersosial dan tidak berdasarkan meraih keuntungan? Pertimbangkan untuk menyertai program affiliate bagi mendapatkan aliran ke laman web anda.

Kebanyakan program affiliate juga mempelawa sesiapa yang tidak mempunyai laman web untuk menyertai program ini dengan hanya mempromosi produk / servis melalui email, atau mempromosi melalui rangkai affiliate anda (nombor rujukan/id). Kebanyakannya juga akan menawarkan anda laman web affiliate secara percuma, yang bukan “laman web”anda secara sah, hanya bertujuan menjual produk syarikat.

Jangan menyertai banyak program affiliate, dan melimpahi laman web anda dengan pelbagai sepanduk affiliate. Pilih program affiliate yang diingini pelawat, dan juga rakan anda. Pastikan anda membaca cetakan yang bagus dalam program affiliate ini berdasaran bayaran perujuk per transaksi, amaun pengumpulan minima bagi pembayaran, pembahagian komisen pelanggan, dan latarbelakang syarikat.

3. Perdagangan online
Cuba lihat laman web Iklaneka di internet, atau laman web lelong. Daripada menjual pakaian lama anda, ke pengumpul barangan seperti duit, anda akan terkejut dengan amaun barangan yang terdapat dalam laman web tersebut .Iklaneka dan lelongan sebegini mempunyai persamaan dengan versi ‘jualan garaj’, seperti sekarang anda mempunyai pelawat global yang akan melihat barangan anda 24 jam sehari. Sesetengah laman lain termasuk www.ebay.com dan iklaneka yahoo! Meletakkan barangan anda di dalam laman web ini secara percuma, x dollar per senarai, atau % per jualan.

Sebagaimana disebut “dotcom, dan dotcon”. Adakah anda pernah menyaksikan skim internet yang menjanjikan bayaran yang mengagumkan? Secara purata, saya menyaksikan 15 skim internet dan menawarkan asas harian, seperti diberikan bayaran sekiranya membaca email, membuka iklan, membuat pelaburan internet dengan prestasi yang tinggi dan banyak lagi.

Dengan membayangkan email ini dihantar ke jutaan pengguna internet harian, ia akan hanya mengambil 1% tindakbalas bagi memberikan syarikat ini jutaan dollar mereka Kebanyakan yang biasanya adalah seperti berikut:

a) Dapat bayaran untuk melayari - anda dikehendaki mendaftar di laman web beberapa kali sehari atau muat turun browser ke desktop mereka, dan membaca iklan/melihat laman web syarikat yang mengenakan bayaran kepada pengiklan dan menghadiahkan ahli yang mana mencukupi kuota.
Kesilapan : Ia akan mengambil masa bagi melengkapkan kuota dipilih untuk skim pembayaran, sekiranya anda boleh menyelesaikannya. Bila tibanya masa pembayaran, amaun anda akan dipotong oleh caj pentadbiran (kadangkala boleh menjadi hingga 20% daripada jumlah bayaran. Senario yang teruk sekali ialah menutup terus laman web sebelum ahli lain menerima pembayaran mereka. Salah satu laman web yang terkenal yang memberikan bayaran untuk melayari ialah AllAdvantage, yang ditutup walaupun mempunyai jumlah pertumbuhan ahli yang pesat.
Mutasi bagi skim ini merangkumi diberikan bayaran untuk menerima sms, membaca email dan mendengar iklan radio online.Walaubagaimanapun, sekiranya anda ingin mencubanya, anda perlu menyemak dulu beberapa isu terlebih dahulu:

  1. Berapa jumlah yang akan dibayar untuk membaca setiap email?
  2. Apakah tanggungjawab anda selain membaca emails, contoh beberapa skim memerlukan anda menekan rangkai laman web selain email
  3. Boleh rakyat Malaysia menyertainya? Kebanyakan skim hanya untuk rakyat Amerika Syarikat sahaja.
  4. Apakah amaun minima bagi pembayaran?
  5. Berapa lama masa yang diambil untuk memperolehi bayaran? Ingat, anda akan dicaj utk melayari internet dan bil telefon untuk membaca email
  6. Bagaimana bayaran dibuat dan adakah ia dikenakan caj? Sekiranya bayaran dibuat
    melalui cek AS, maka bahagian signifikasi akan dikenakan caj oleh bank.

b) Pengubahan Wang Haram – Skim ini berlaku sejak beberapa tahun yang lalu, bermula dengan penerimaan surat dan faks, dan kini menjadi lebih berteknologi tinggi dengan pesanan email. Skim ini memberitahu anda bahawa pengirim ( kebanyakan dari sebuah negara di Benua Afrika) mempunyai sejumlah wang, mencari bantuan anda untuk membawa jumlah ke dalam akaun anda, dan sekiranya berjaya, anda akan ditawarkan x peratus daripada jumlah ini. Bunyinya nampak seakan benar mereka benar-benar mengenali anda untuk peluang ini.
Kesilapan: Banyak ahli perniagaan, dan golongan remaja yang terjebak dalam skim ini kerana tamak, dan selepas membuat transaksi, beberapa orang telah dibunuh selepas bertemu dengan pengirim, kehilangan sejumlah wang daripada akaun bank, atau pengenalan mereka dicuri untuk jenayah.

c) Pemasaran ML online – syarikat yang menjanjikan anda pulangan yang baik melalui skim piramid, dan skim mutilevel. Walaupun tanpa lesen yang sah daripada kerajaan, alasan yang diberikan kepada anda bagi internet, mereka tidak terikat kepada undang-undang tempatan. Ingat isu perdagangan kerajaan Malaysia iaitu Skim cepat kaya? Banyak yang terjerumus dalam skim ini. Skim ini tidak salah dengan program affiliate (di mana anda boleh menyertai secara percuma, dengan produk dan perkhidmatan sebenar). Periksa melalui latar belakang syarikat, adakah sesiapa telah benar-benar menerima bayaran cek?
Kesilapan : Jika ada sebarang yang silap, kepada siapakah anda akan berpaling sekiranya syarikat tidak lagi didaftarkan kepada sebarang pejabat Malaysia, dan orang yang memperkenalkan skim ini hanyalah ahli biasa? Jika skim pemasaran ML online dipromosi secara tradisional, samada melalui perjumpaan peluang perniagaan, jualan fizikal, ia benar-benar berisiko untuk menyertainya. Salah satu skim pemasaran ML online yang terkenal di Malaysia ialah SkyBiz(beli laman web online, di mana kebanyakan ahli tidak membuatnya)

Secara kesimpulan, terdapat banyak cara menjana wang online di Internet, tetapi sepanjang mengikut cara tersebut, anda terikat melalui pelbagai jenis skim. Pilihannya, ialah mengenalpasti skim ini dan membuat pilihan yang bijak sebelum menyertainya.

Sumber : MyHome4Work.net Penulis: Fione Tan

Artikel Terkait